Na cestách s Kellysom

…za poznaním a pre radosť z pohybu

Kódex zodpovedného cyklistu alebo jazdi nealko

Na konci včerajšieho príspevku som vám sľúbila, že napíšem o tom, čo som zažila na záver cyklistiky. Bola som približne dva kilometre od domova, keď nás pred neďalekým bufetom zastavili dve dievčatá.  Už z diaľky sa to tam fialovelo, preto  som si myslela, že robia reklamu známej fialovej čokoláde. Ale o čokoláde to tentoraz nebolo. Bolo to o pive. No nie o tom alkoholickom, ale o bezalkoholickom. Dievčatá vkladali do rúk cyklistov leták, na ktorom  bolo spísaných sedem zásad zodpovedného cyklistu a jednou zo zásad zodpovedného cyklistu je, že s triezvou hlavou ďalej zájdeš.

IMG_7919.CR2

IMG_7911.CR2

Túto preventívno-osvetovú akciu zameranú na zodpovednú konzumáciu alkoholu organizoval policajný zbor spolu so Slovenským združením výrobcov piva a Oddelením bezpečnosti cestnej premávky Ministerstva dopravy.

IMG_7924.CR2

IMG_7915.CR2

IMG_7917.CR2

Viete o tom, že nealkoholické pivo je vyrobené rovnakým spôsobom ako alkoholické? Lenže potom, ako je pivo uvarené, alkohol je z neho vydestilovaný. Samozrejme tieto procesy nedokážu odstrániť úplne všetok alkohol a preto sa u nás považujú za nealkoholické nápoje tie, ktoré obsahujú menej ako 0,75 objemového percenta. Ak teda skonzumujete väčšie množstvo nealkoholického piva v rade za sebou, minimálny zostatok alkoholu z nealkoholického piva sa môže prejaviť pri dychovej skúške.

V predošlom príspevku som písala o slivkovom radleri. Rovnako ako normálne pivo, aj toto pivo ochutené sirupmi z ovocia si získalo v posledných rokoch veľkú obľubu. Aj ja, ktorá som nikdy nechápala tých ľudí, ktorí si pivo miešali so sirupmi, som prišla na chuť tomuto nápoju. Vyrába sa alkoholické aj nealkoholické. No o slivkom ste určite ešte nikdy ani nepočuli. To len ja som si  ho vyrobila sama. A to tak, že som najprv zjedla slivky a potom vypila pivo. A tak v žalúdku vznikol slivkový radler 🙂

Možno sa včerajšia akcia neminula svojmu účinku hlavne preto, že ju robili za asistencie televíznych štábov a dozvedeli sa o nej obyvatelia celého Slovenska. No vybrať si na kontrolu cyklistov miesto na cyklistickom chodníku v čase, kedy sa mnohí Bratislavčania vybrali po práci zašportovať, sa mi zdá dosť divné. Pritom tí cyklisti, ktorých sa pitie alkoholu hlavne týka, v tom čase ešte len prichádzali do svojich obľúbených lokálov a na cestu domov sa vyberali podgurážení určite o nejaký čas neskôr. Rada by som vedela, v koľkých slovenských dedinách a mestách stáli neďaleko krčiem policajné hliadky a dávali fúkať účastníkom cestnej premávky na bicykloch.

bosorka

Za mnohé roky môjho bicyklovania sa mi stalo iba raz (bolo to len nedávno), že som na hrádzi prechádzala okolo kľučkujúceho cyklistu. Ten bol naozaj spitý natoľko, že som nechápala, ako sa vôbec môže udržať na bicykli. Predpokladám, že to nebol ten pravý cyklista, ale iba častý konzument alkoholu, ktorý sa zhodou okolností vyskytol medzi cyklistami na hrádzi. Pričom netvrdím, že si cyklisti nedajú pivo v niektorom z množstva bufetov na hrádzi. O tom by asi vedeli hovoriť práve bufetári.

Keď už spomínam kódex zodpovedného cyklistu, okrem toho, že cyklista nemá požívať pri bicyklovaní alkohol, spomínajú sa aj ďalšie zásady.

Na bicykli nie si sám – rešpektuj, sleduj a predvídaj. Toto by si mali zapísať za uši naozaj všetci, pretože sa často stretávam s  bezohľadnosťou nielen cyklistov, ale na cyklistickom chodníku, ktorý využívam najčastejšie, aj s bezohľadnými korčuliarmi a dokonca aj chodcami. Už som zažila pád na bicykli len preto, že som v tme neskoro zbadala tri svetelne neoznačené dievčinky, ktoré sa vybrali na neskorovečernú prechádzku po cyklistickom chodníku na hrádzi. To isté platí aj pre mnohých bežcov, ktorí sa vo večerných hodinách vyberajú na hrádzu a nemyslia pri tom nielen na svoju bezpečnosť, ale ani na bezpečnosť ostatných.

Práve v tom predošlom príspevku som písala o tom, ako sa mi začína rozpadať môj osemročný bicykel. Už by som si naozaj zaslúžila nový, ako mi nedávno povedal majiteľ obchodu, v ktorom som ho kúpila 🙂 Bohužiaľ, budem musieť zostať pri starom a nové si dokúpim iba odrazky a predné svetlo. Možno k tomu pridám ešte aj ten komputer, ktorý mi teraz dočasne nahrádza aplikácia v mobile. Viete, čo je vlastne povinnou výbavou bicykla?

Hovorí o tom Vyhláška 464/2009 Zbierky zákonov, ktorá v §22 určuje, čo musí mať bicykel na ceste:

  • dve na sebe nezávislé brzdy
  • spoľahlivo zaslepené konce riadidiel
  • červené zadné odrazové sklo
  • biele predné odrazové sklo
  • drazové sklíčka na pedáloch a bočné odrazky na kolesách
  • pre jazdu za zníženej viditeľnosti predné a zadné svetlo

Mnohí cyklisti sa vydávajú na svoje cesty aj do zahraničia. O tom, ako má byť vybavený v niektorých susedných krajinách, sa dozviete TU. Možno by bolo vhodné, aby autor odkazovanej stránky doplnil zoznam krajín o Maďarsko.

Na záver ešte jedna otázka. Nechýba niekomu bicykel červenej farby? Nedávno som jeden vzhliadla v úkryte nejakého bezdomovca. Pochybujem, že si ho bol kúpiť v obchode.

IMG_6786.CR2

 Kto bude mať záujem o informáciu, kde som ho videla ukrytý, môže sa mi ozvať v komentároch.

 

 

3. júla 2014 - Posted by | Zaujímavosti z cyklistického sveta | , , ,

Jeden komentár »

  1. Reblogged this on FAREBNÝ SVET .

    Komentár od Daniela | 3. júla 2014


Pridaj komentár

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s